Το storytelling και πώς να αφηγηθείτε την ιστορία σας με επιτυχία

Προσωπική Ανάπτυξη

26/03/2025
Η δύναμη του storytelling είναι ο τρόπος για να δημιουργήσετε συναισθηματική σύνδεση με το κοινό σας.
 
Σε μια εποχή που η πληροφορία και τα ερεθίσματα είναι τόσα πολλά, η τέχνη του storytelling έχει αναδειχθεί σε έναν από τους πιο ισχυρούς τρόπους επικοινωνίας. Παράλληλα ωστόσο, δεδομένου ότι ο κόσμος είναι εξαιρετικά εξοικειωμένος με την οθόνη του κινητού του και με την εναλλαγή περιεχομένου, η παρακολούθηση μιας ζωντανής ομιλίας ή ενός storytelling - είτε φυσικά, είτε ψηφιακά - καθίσταται ακόμη πιο δύσκολη. Πολλές φορές οι ομιλητές δεν γνωρίζουν τα εργαλεία για να κάνουν μια ιστορία ενδιαφέρουσα για τους ακροατές τους και να την αφηγηθούν με επιτυχία. Χρησιμοποιούν στοιχεία και αριθμούς που μέσα στον χαώδη λόγο τους χάνονται και καταλήγει το κοινό να μην λαμβάνει την απαραίτητη πληροφορία. 
 
Πώς μπορείτε όμως να πείτε μια ιστορία που θα μαγνητίσει; Πώς θα γίνετε ο αφηγητής, που το κοινό θα κρέμεται από κάθε του λέξη και θα θέλει να μάθει περισσότερα, όταν τελειώσει η αφήγηση; Στο Skillbox, πιστεύουμε ότι το storytelling δεν αφορά μόνο τους συγγραφείς και τους καλλιτέχνες. Αντιθέτως, είναι ένα εργαλείο που απευθύνεται σε όλους όσους θέλουν να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά.
 
Παρακάτω, θα εξετάσουμε τη σημασία του storytelling και πώς μπορεί να αξιοποιηθεί για να δημιουργήσει συναισθηματική σύνδεση με το κοινό. Θα αναλύσουμε τι ακριβώς είναι το storytelling, πώς λειτουργεί και γιατί αποτελεί βασικό εργαλείο επικοινωνίας σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο. Στη συνέχεια, θα δούμε έξι βασικά βήματα για να αφηγηθείτε μια ιστορία με επιτυχία, από την κατανόηση του κοινού σας μέχρι τη χρήση σασπένς και τη δημιουργία μιας συναρπαστικής ροής αφήγησης. Επιπλέον, θα παρουσιάσουμε εφαρμογές του storytelling σε διάφορους τομείς, όπως η επιχειρηματικότητα, η εκπαίδευση και η διαφήμιση, καθώς και τα online σεμινάρια του Skillbox που μπορούν να σας βοηθήσουν να βελτιώσετε τις αφηγηματικές σας ικανότητες. Τέλος, θα δούμε πώς η τέχνη της αφήγησης είναι ικανή να επηρεάσει θετικά τόσο την επαγγελματική σας πορεία, όσο και τις διαπροσωπικές σας σχέσεις, δίνοντάς σας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα να επικοινωνείτε πιο αποτελεσματικά και να εμπνέετε τους άλλους.
 

Τι είναι το storytelling;

 
Το storytelling είναι η τέχνη της αφήγησης. Είναι η ικανότητα κάποιου ανθρώπου να μοιράζεται ιστορίες που αγγίζουν τα συναισθήματα, προκαλούν σκέψεις και ενθουσιάζουν το κοινό. Όταν θέλετε να πείσετε κάποιον, να τον επηρεάσετε ή να παρουσιάσετε μια επιχειρηματική υπόθεση, πιθανότατα σκέφτεστε να προβάλλετε ισχυρά γεγονότα και αποδείξεις, αλλά η αφήγηση μιας ιστορίας μπορεί να γίνει πολύ πιο συναρπαστική. Το storytelling είναι το κλειδί τόσο για την επικοινωνία σας με τους άλλους εν γένει, όσο και για την καριέρα σας. Αν χρησιμοποιείται σωστά στην εποχή που ζούμε, μπορεί αποδειχθεί εξαιρετικά βοηθητικό. Μέσα στον όγκο πληροφοριών που μας κατακλύζει καθημερινά, η αφήγηση ιστοριών μπορεί στην πραγματικότητα να βοηθήσει να ξεφύγουμε από αυτόν τον θόρυβο, μιας και οι ιστορίες φαίνεται να είναι πιο ουσιαστικές και αξιομνημόνευτες. 
 

Η λειτουργία του storytelling

 
Από τα παλαιότερα χρόνια ακόμη, οι άνθρωποι μοιράζονταν ιστορίες για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Ιδίως πριν από την εφεύρεση της γραφής, οι ιστορίες ήταν το μέσο για να διατηρηθεί μια πληροφορία ή ένας μύθος. Επομένως, μοιάζει ο άνθρωπος να έχει την ιδιότητα να θυμάται τις λεπτομέρειες των ιστοριών και ταυτίζεται με τους χαρακτήρες τους. Ακόμη και με βάση στατιστικά στοιχεία, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Marketing Theory and Practice, οι διαφημίσεις που αφηγούνται ολοκληρωμένες και ενδιαφέρουσες ιστορίες σημειώνουν μεγαλύτερα ποσοστά τηλεθέασης από τις υπόλοιπες και κατά συνέπεια οδηγούν σε μεγαλύτερες πωλήσεις. Επιπλέον, η αφήγηση ιστοριών ενισχύει τη συνεργασία μέσα σε μια ομάδα. Όλοι λειτουργούν με γνώμονα τον ίδιο στόχο και μπορούν να επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους. Μάλιστα εκείνοι που είναι καλύτεροι αφηγητές, είναι συνήθως πιο δημοφιλείς μέσα στην ομάδα και απολαμβάνουν περισσότερα προνόμια, δοσμένα από τα υπόλοιπα μέλη. Ακόμη όμως και για τις προσωπικές σας σχέσεις, τίποτα δεν είναι τόσο ισχυρό όσο η αφήγηση ιστοριών. Είναι ο τρόπος να συνδέεστε με τους γύρω σας και να μοιράζεστε βιώματα και εμπειρίες, χτίζοντας την εμπιστοσύνη μεταξύ σας και δημιουργώντας ουσιαστικές φιλίες.
 

6 Βήματα για επιτυχημένο storytelling

 

1.Να γνωρίζετε σε ποιους απευθύνεστε 

 
Υπάρχουν άνθρωποι που μιλούν με πολύ πάθος για τη δουλειά τους, χωρίς όμως να υπολογίζουν ποιο είναι το κοινό τους. Ο ενθουσιασμός είναι ένα πολύ καλό στοιχείο, ωστόσο πρέπει να γνωρίζει ο αφηγητής πώς να τον διοχετεύσει στην ομιλία του. Πολλές φορές το άτομο που μιλάει νομίζει ότι τον παρακολουθούν άνθρωποι που εργάζονται στον ίδιο επαγγελματικό τομέα. Ωστόσο, είναι συχνό φαινόμενο, το κοινό να αποτελείται από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν σε πολύ καλό επίπεδο τις λεπτομέρειες ενός κλάδου εργασίας, γιατί είτε προέρχονται από κάποιον άλλο συναφή χώρο, είτε το αντικείμενο της παρουσίασης είναι πολύ ειδικό και δυσνόητο. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τι πρέπει να πείτε σε μια αφήγηση ή ομιλία και τι γλώσσα να χρησιμοποιήσετε, ανάλογα με το ακροατήριο που έχετε.
 

2.Χρησιμοποιείστε τα στοιχεία της ιστορίας

 
Κάθε ιστορία που θέλετε να αφηγηθείτε, ή παρουσίαση που σκοπεύετε να πραγματοποιήσετε, έχει πλοκή, χαρακτήρες, θέμα και κύρια στοιχεία που πηγαίνουν την αφήγηση παρακάτω. Καθορίστε τους κόμβους της αφήγησης και το σαφές πλαίσιο, μιλήστε για την κατάσταση ή την πρόκληση που εμφανίζεται και επικεντρωθείτε στο πώς επηρεάζονται οι «χαρακτήρες» από αυτήν. Στη συνέχεια μιλήστε για την κύρια δράση, δηλαδή την πρόταση που καταθέτετε, και το τέλος της ιστορίας, το οποίο θα βάζει την ευχάριστη κατακλείδα. 
 

3.Ενισχύστε την ιστορία με εικόνες και γεγονότα

 
Τα PowerPoint με στοιχεία και εικόνες ή η μουσική κατά τη διάρκεια μιας ομιλίας, μπορεί να αποτελέσουν υποστηρικτικό υλικό. Το μήνυμα της ιστορίας σας θα γίνει πιο καθαρό και πιο έντονο αν οπτικοποιήσετε κάποια γεγονότα ή αν επιλέξετε αποσπάσματα και εικόνες που να αναδεικνύουν αυτό που λέτε. Αν χρησιμοποιήσετε στοιχεία και αριθμούς, βεβαιωθείτε ότι είναι σωστά και ότι παρουσιάζονται με τρόπο που δεν κουράζουν τον ακροατή. Ελέγξτε τις πηγές σας, για να είστε σίγουροι ότι η ιστορία σας είναι ακριβής και μπορεί να πείσει τους άλλους. Μάλλον πρόκειται για μια δύσκολη διαδικασία, αλλά αποδίδει, γιατί αυτός εξάλλου είναι και ο σκοπός της αφήγησης μιας ιστορίας.
 

4. Επιλέξτε αρχή, μέση και τέλος

 
Μια μεγάλη ιστορία οφείλει συχνά να έχει μια σαφή αρχή, μέση και τέλος. Είναι σημαντικό να δομήσετε την αφήγηση της ιστορίας σας και να μην αφήσετε τη ροή της αφήγησης στην τύχη της. Θέστε εξαρχής μια αρχή, μια μέση και ένα τέλος στην ιστορία σας, ώστε ο ακροατής να μπορεί να παρακολουθήσει αυτό που λέτε χωρίς να χάνεται. Ωφέλιμο είναι να αποφασίσετε από πριν με ποιον τρόπο θα ανοίξετε την ομιλία και πώς θα την κλείσετε, ώστε να είναι σαφές στο κοινό τι συμβαίνει και στο τέλος να καταφέρει το άτομο που έχει επενδύσει τον χρόνο του για να ακούσει το περιεχόμενό σας, να φύγει με μια αίσθηση ικανοποίησης. Η αφήγηση της ιστορίας με μια απλή προσθήκη πλαισίου, θα απογειωθεί.
 

5.Δώστε λόγους στο κοινό να συμμετάσχει στην αφήγηση

 
Είναι πολύ ευχάριστο και ενεργητικό για το κοινό να αισθάνεται ότι έχει κάποια συμμετοχή σε αυτό που εξελίσσεται εκείνη τη στιγμή μπροστά στα μάτια του. Επομένως, μπορείτε να βάλετε τους ακροατές σας στη διαδικασία να συμμετάσχουν στην αφήγηση, είτε χρησιμοποιώντας πλατφόρμες, μέσω των οποίων θα μπορούν να επηρεάσουν το αποτέλεσμα και την έκβαση της ιστορίας, είτε δίνοντας τους τον λόγο ώστε να τοποθετηθούν. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει θα θυμάστε είναι ότι η συμμετοχή του κοινού ενέχει ρίσκα για τον αφηγητή.
 

6.Χρησιμοποιείστε το σασπένς στην αφήγηση

 
Κανένας δεν θέλει να ακούσει μια βαρετή ιστορία. Για να την κάνετε πιο ενδιαφέρουσα, δεν φτάνει να χρησιμοποιήσετε μόνο οπτικοακουστικό υλικό σε διάφορα σημεία και να προκαλέσετε τις εντυπώσεις. Ακολουθήστε την πιο απλή συνταγή και χρησιμοποιήστε την αγωνία στην ιστορία σας, δημιουργώντας έτσι δίπολα και συγκρούσεις. Μπορείτε να ξεκινήσετε την ιστορίας σας με μια απροσδόκητη κατάσταση, με αποτέλεσμα το ενδιαφέρον του ακροατή να αυξάνεται όσο προχωράει η αφήγηση. Άλλος ένας τρόπος για να γίνει πιο ενδιαφέρουσα μια αφήγηση και να αποκτήσει σασπένς, είναι να είστε αμφιλεγόμενοι. Αυτοί που σας ακούνε γνωρίζουν ότι δεν είναι όλα άσπρο ή μαύρο. Όμως, με τον τρόπο που θα επιλέξετε να τοποθετηθείτε, στο πλαίσιο βέβαια που σας επιτρέπεται, θα προκαλέσετε συναισθήματα στο κοινό που δεν θα μπορέσει να αγνοήσει, με συνέπεια να θέλει να μάθει ολόκληρη την ιστορία.
 

Πώς να εξελίξετε το storytelling με τα κατάλληλα σεμινάρια 

 
Το storytelling είναι εφικτό να εφαρμοστεί σε πολλούς τομείς. Από την επιχειρηματικότητα μέχρι την εκπαίδευση, η ικανότητα να αφηγείστε μια ιστορία θα ενισχύσει σημαντικά τις επιδόσεις σας. Στο Skillbox προσφέρονται σεμινάρια και προγράμματα που επικεντρώνονται στην τέχνη της γραφής και την αφήγησης ιστοριών, δίνοντας σας τα εργαλεία που χρειάζεστε για να γίνετε ικανοί αφηγητές. Τα παραμύθια είναι οι πιο κοινές ιστορίες όλων και ταυτόχρονα η βάση για να πείτε οποιαδήποτε ιστορία. Είναι πολύ σημαντικό να καταφέρετε να γράψετε ένα παραμύθι για να μπορείτε να το αφηγηθείτε μετά αποτελεσματικά. 
 
Φυσικά ό,τι έχει να κάνει με τη γραφή είναι βοηθητικό και στην αφήγηση. Αν μάθετε να γράφετε με σωστό τρόπο, τότε θα μπορέσετε με μεγαλύτερη ευκολία να δημιουργήσετε βαθιές συνδέσεις με αυτό που θέλετε να αφηγηθείτε. Το storytelling είναι μια ικανότητα που όλοι μπορούν να αναπτύξουν. Είτε πρόκειται για την επαγγελματική τους καριέρα, είτε για την καθημερινότητα τους, οι ιστορίες έχουν τη δύναμη να εμπνεύσουν, να προσφέρουν χαρά, ακόμα και να αλλάξουν ζωές. 
Jobfind

Πιστοποιημένη πλατφόρμα e-learning εκπαίδευσης
Τεχνοβλαστός Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Powered by: