Πώς να γίνετε ένας ενεργός ακροατής για να βελτιώσετε την απόδοση σας στον εργασιακό σας χώρο

Career

09/04/2019

Πριν από πολλά χρόνια υπήρξε μια ανακοίνωση κάποιας δημόσιας υπηρεσίας που μίλησε για τη σημασία των καλών δεξιοτήτων ακρόασης, όπως μεταφέρει η Dawn Rosenberg Mckay, σύμβουλος καριέρας. Επιδίωξε να εξηγήσει τη διαφορά ανάμεσα στην ακοή και την ακρόαση. Ενώ η ακοή είναι μια φυσική ικανότητα – ουσιαστικά μια από τις πέντε αισθήσεις μας - η ακρόαση είναι μια δεξιότητα. Είναι δυνατόν να έχουμε το ένα, αλλά όχι το άλλο. Κάποιος που έχει προβλήματα ακοής μπορεί να είναι πολύ καλός ακροατής εάν αυτός ή αυτή δίνει προσοχή στις πληροφορίες που του μεταφέρονται, παρά το γεγονός ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει πλήρως την ακοή του για να λάβει το μήνυμα. Ομοίως, κάποιος με πολύ καλή αίσθηση της ακοής μπορεί να είναι ένας κακός ακροατής.

Το 1991, η Επιτροπή του Υπουργείου Εργασίας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής για την επίτευξη των απαραίτητων δεξιοτήτων (SCANS) προσδιόρισε πέντε ικανότητες και τρεις βασικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για όσους εισέρχονται στο εργατικό δυναμικό. Η ενεργή ακρόαση είναι μία από αυτές τις θεμελιώδεις δεξιότητες. Είναι επίσης ένα soft skill, που αποτελεί ένα ίχνος ή μια απόδειξη της προσωπικής ποιότητας που ένα άτομο έχει είτε αποκτά μέσω εκπαιδευτικών, εργασιακών εμπειριών ή από την ίδια τη ζωή.

Οι δεξιότητες ακρόασης επιτρέπουν στους ανθρώπους, ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνουν πληροφορίες, να κατανοούν τι λένε οι άλλοι. Για να το θέσουμε με απλούστερους όρους, επιτρέπουν να καταλάβουμε για τι μιλάει κάποιος. Φανταστείτε τι μπορεί να σημαίνει το να είστε ένας ενεργός ακροατής στη δουλειά;
 

| Μάθετε με ποιον τρόπο μπορείτε να επικοινωνείτε αποτελεσματικά - δείτε το online σεμινάριο μας |
 

Πώς οι καλές δεξιότητες ακρόασης μπορούν να βελτιώσουν την απόδοσή σας στην εργασία;
Οι καλές δεξιότητες ακρόασης θα σας βοηθήσουν να μετατραπείτε σε έναν πιο παραγωγικό εργαζόμενο. Θα σας επιτρέψουν να έχετε:
• καλύτερη κατανόηση των αναθέσεων και ό, τι περιμένει ο προϊστάμενός σας.
• Δημιουργία σχέσης με συναδέλφους, διευθυντές και πελάτες, δεδομένου ότι όλοι θέλουν να γίνουν κατανοητοί.
• Αίσθημα υποστήριξης για τους άλλους.
• Αίσθημα ομαδική εργασίας.
• Επίλυση προβλημάτων με πελάτες, συναδέλφους και διευθυντές.
• Απαντήσεις σε ερωτήσεις. και
• Αντίληψη της πραγματικής έννοιας αυτού που λένε οι άλλοι.

Πώς να είστε ενεργός ακροατής, αλλά και να μοιάζετε με έναν
Πολλοί άνθρωποι δεν γεννιούνται με καλές δεξιότητες ακρόασης. Ακόμη και εκείνοι που είναι μεγάλοι ακροατές μερικές φορές εμπλέκονται σε συμπεριφορές που τους κάνουν να φαίνονται σαν να μην δίνουν προσοχή. Οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να μάθετε πώς να είστε ενεργός ακροατής ή να μοιάζετε με έναν:
• Διατηρήστε την επαφή με τα μάτια: Όταν κοιτάτε κάποιον στα μάτια, δεν έχετε άλλη επιλογή παρά να δώσετε προσοχή. Και δεν θα υπάρχει αμφιβολία για το αν το κάνετε.
• Μην διακόπτετε τον ομιλητή: Αποθηκεύστε τις ερωτήσεις και τα σχόλιά σας μέχρι να τελειώσει ο ομιλητής και να μπορέσετε να αφομοιώσετε τα λόγια του.
• Σταθείτε ήρεμος: Το να κουνιέστε νευρικά ίσως δείχνει ότι βαριέστε.
• Κάνετε νεύματα: Αυτό δείχνει στον ακροατή ότι παίρνετε τις πληροφορίες που μεταφέρει στα σοβαρά.
• Να είστε προσεκτικοί σε μη λεκτικές συζητήσεις: Η προσοχή σε ό, τι ο ομιλητής δεν λέει είναι τόσο σημαντική όσο είναι η προσοχή στις λέξεις του. Αναζητήστε μη λεκτικές συμπεριφορές, όπως εκφράσεις του προσώπου και τη στάση του σώματος, για να αποκτήσετε το πλήρες περιεχόμενο των πληροφοριών που μεταδίδει ο ομιλητής.
• Γύρετε ελαφρώς προς το μέρος του εισηγητή: Θα φανεί ότι είστε, και στην πραγματικότητα θα είστε, ενεργό μέλος της συζήτησης.
• Επαναλάβετε τις οδηγίες και ρωτήστε τις κατάλληλες ερωτήσεις: Μόλις τελειώσει ο ομιλητής, επαναλάβετε τις οδηγίες του για να βεβαιωθείτε ότι τις καταλάβατε. Αυτή είναι επίσης η κατάλληλη στιγμή για να θέσετε ερωτήσεις αν έχετε.

Εμπόδια στην Ακρόαση
Αν ακολουθήσετε αυτές τις συμβουλές, θα γίνετε καλύτερος ακροατής, αλλά θα προκύψουν και πολλά εμπόδια, όπως είναι:
• οι προκαταλήψεις σας.
• αδυναμία κατανόησης του ομιλητή λόγω ξένης προφοράς.
• αδυναμία ακρόασης λόγω θορύβου φόντου.
• ανησυχία, φόβος ή οργή και
• μικρή διάρκεια προσοχής.
Εάν συναντήσετε ένα ή περισσότερα από αυτά τα εμπόδια, θα πρέπει να προσπαθήσετε να τα ξεπεράσετε. Για παράδειγμα, ζητήστε από κάποιον με δύσκολη προφορά να μιλάει πιο αργά. Μετακινηθείτε σε μια πιο ήσυχη θέση όταν ο θόρυβος του περιβάλλοντος παρεμποδίζει την ικανότητά σας να ακούτε συνειδητά αυτό που λέει ο ομιλητής. Θα είναι πιο δύσκολο να έρθετε αντιμέτωποι με τις προκαταλήψεις σας σε σχέση με τα άλλα εμπόδια, αλλά η συνειδητοποίηση τους είναι ένας καλός τρόπο για να ξεκινήσετε.

Η ακοή αρχίζει νωρίς
Αν έχετε παιδιά, ξέρετε πώς είναι να αισθάνεστε σαν να μιλάτε σε κάποιον που δεν δίνει προσοχή. Τα παιδιά έχουν μια εκπληκτική ικανότητα να φαίνονται ότι σας ακούνε, ενώ στην πραγματικότητα δεν δίνουν προσοχή. Ενώ αυτό είναι κάτι που μπορεί να αλλάξει καθώς μεγαλώνουν, είναι σημαντικό να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν καλές δεξιότητες ακρόασης νωρίς. Όπως επισημαίνει η έκθεση SCANS, οι καλές δεξιότητες ακρόασης θα προετοιμάσουν τα παιδιά να επιτύχουν στην καριέρα τους στο μέλλον.
Εδώ είναι μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε:
• Όταν πείτε στο παιδί σας να κάνει κάτι, ζητήστε του να επαναλάβει τις οδηγίες σας.
• Διδάξτε στο παιδί σας να διατηρεί επαφή με τα μάτια όταν μιλάει ή ακούει κάποιον.
• Διαβάστε κάτι δυνατά στο παιδί σας και στη συνέχεια συνομιλήστε για αυτό.
• Κινητοποιήστε το παιδί σας σε δραστηριότητες κατάλληλες για την ηλικία που προωθούν καλές δεξιότητες ακρόασης.

Jobfind

Πιστοποιημένη πλατφόρμα e-learning εκπαίδευσης
Τεχνοβλαστός Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Powered by: